naglowek

naglowek

wtorek, 11 listopada 2014

Ciemny chleb




Byłam proszona o podanie sprawdzonych przepisów na chleb. Bezglutenowy chleb jaki jest w sklepach i ile kosztuje, wszyscy wiemy. Albo wysycha na wiór zaraz po otwarciu, a dzieci nie chcą go jeść, bo się krztuszą. Albo jest tak drogi, że można pójść z torbami. 

Oto mój ulubiony przepis na chleb z mąki Schaer Dunkel. W zależności od ilości wody w przepisie, można uzyskać ciemny chleb lub pyszny pumpernikiel. Przedstawiam chleb ciemny. Przepis podaję na maszynę. 


Do foremki wkładamy kolejno:

600ml wody
2 łyżki oleju (ja lubię carotino)
5ml soli (odmierzam miarką do leków)
500g mąki Schaer Dunkel
40g cukru brązowego
7ml drożdży instant

Chlebek wstawiamy na program bezglutenowy na 1000g, średnio-wypieczone. Upieczony chlebek wyjmuję z formy na bawełniany ręcznik kuchenny do góry nogami i zostawiam do całkowitego odparowania. Kiedy spód jest całkowicie suchy, zawijam w ręcznik i wstawiam do szafki/chlebaka. Chleb ten bardzo długo utrzymuje świeżość. Warunkiem jest odpowiednie odparowanie po upieczeniu. Ja zostawiam go na pół dnia, inaczej szybko zacznie pleśnieć. Wygląda tak:


Z wierzchu nie specjalnie, ale nie ma co panikować. Tak ma być :)


Jeśli chcecie zrobić pumpernikiel, dajcie wody 500ml.

My uwielbiamy ten chlebek. Jeśli ktoś uważa, że jest be, bo z gotowej mąki to porównajcie skład tej mąki z mąką Bezgluten :-P

Smacznego śniadania! (bo na kolację już nie zdąży wyrosnąć)


8 komentarzy:

  1. Uwielbiam domowe pieczywo, już sobie wyobraziłam ten pyszny aromat jaki musiał towarzyszyć wypiekowi tego bochenka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepszy jest jak nastawię na noc i rano wyjmuję gorący upieczony chlebek. W całym domu pachnie piekarnią :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za ten przepis.Córka jest na diecie bg i nie chciała jeść żadnego chleba.Upiekłam wczoraj ten chleb ale z uniwersalnej maki do pieczenia chleba firmy Schar i wyszedł chlebek pyszny.Milo patrzeć że córka w końcu je chleb :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Upiekłam dzisiaj ten chleb tak jak w przepisie z maki schar dunkel.Chleb est przepyszny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo :-) W maszynie nie wygląda pięknie, ale smak rewelacja. Robię go właśnie na święta tylko w piekarniku odświętnie ponacinany :-)

      Usuń
  5. a ja mam jeszcze jedno pytanie? jak robisz ten chleb w piekarniku? bo nie mam maszyny, i boję się że jak zrobię to coś wyjdzie nie tak ;/ ile czasu czekać i jak go piec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W piekarniku robię go tak http://vegepaj.blogspot.com/2015/05/bezglutenowy-chleb-wiejski.html Można też zrobić w foremce. Wtedy 30 min pierwszy pęd drożdży, przemieszać, przełożyć do keksówki, 30 min drugi pęddrożdży, a potem ostatni pęd podczas pieczenia. Będzie dobrze :-)

      Usuń