naglowek

naglowek

poniedziałek, 13 kwietnia 2015

Tort bez jaj, mleka i glutenu


Jeżeli ktoś Wam mówi,


że nie da się zrobić tortu bez jajek, glutenu i mleka,


to zwyczajnie mu się nie chce :-P

Mój tort w stylu angielskim. Tym razem z własnym lukrem plastycznym, który był o wiele lepszy niż kupny i o wiele lepiej się formował. Tort z masą czekoladową, na spodzie z biszkopta, którego przepis już oglądaliście, ale pewnie brakło wiary, że to się da :-) Podaję więc ponownie przepis na biszkopt bez jaj. Tym razem z pełną fotorelacją.



Tort, a raczej jego resztki, w przekroju wygląda tak (tu masa zbyt zbita, bo przedobrzyłam z czekoladą)


A oto blat biszkoptu. Giętki, delikatny, pachnący. Od biszkoptu na jajkach różni się tym, że nie wysycha.

Przerobiłam już wiele biszkoptów na różnych mąkach i nie było się czym chwalić. Jeśli ktoś czytał Pratchett'a to wie co to chleb krasnoludzi. Wymyśliłam więc własny biszkopt, jak zwykle przypadkiem. A oto przepis.

Składniki na mały blat śr. 17cm

6 łyżek zmiksowanego i przecedzonego świeżego ananasa
3 płaskie łyżki cukru białego
3 płaskie łyżki mąki ziemniaczanej
1 kopiata łyżeczka proszku bezglutenowego

Składniki na duży blat śr. 26cm

12 łyżek zmiksowanego i przecedzonego świeżego ananasa
3 płaskich łyżek cukru białego
6 płaskich łyżek mąki ziemniaczanej
2 kopiate łyżeczki proszku bezglutenowego

Blaty mają wysokość 2cm i wygląda to tak:


Piekę je osobno, bo pozostają giętkie, równe i nie trzeba ich kroić. Ciasto nie wybrzusza się i nie zapada.

Ananasa miksujemy najlepiej w blenderze kielichowym. 


Potem odcedzamy dokładnie na sitku


Pulpa z ananasa powinna wyglądać tak:


Żółta, zwarta, może podchodzić sokiem. Zostawiamy aż wypuści resztki soku i odlewamy go. Inaczej spodziewajcie się takich placków :-)



Piekarnik nastawiamy na 160st.C na obie grzałki bez termoobiegu. Przygotowujemy blaszkę. Ponieważ blachom nie należy ślepo ufać dno blaszki wykładam papierem do pieczenia i zamykam obręcz.




W ten sposób wszelkie przecieki się uszczelnią, a ja mam potem papier do przełożenia kolejnych blatów. Obręcz delikatnie smaruję margaryną i obsypuję mąką (tutaj użyłam kukurydzianej).

Do miski miksera wrzucamy ananasa, cukier i miksujemy ok. 3 minut na najwyższych obrotach. Ma powstać niemal biały puch. O taki:


Dodajemy przesianą mąkę ziemniaczaną z proszkiem bezglutenowym i dalej miksujemy. Nie ma znaczenia na jakich obrotach. Mają się tylko dobrze połączyć składniki.

Gotowa masa wygląda tak:


Jak widać, jest budyniowata, po trzepaczkach zostaje trwały ślad.

Po wylaniu na blachę powinno to wyglądać tak:


Masa nie rozlewa się. Powinna trzymać kształt. Wyrównujemy ją szpatułką i wstawiamy do nagrzanego do 160st.C piekarnika i pieczemy na obu grzałkach bez termoobiegu mały blat 25 minut, duży 35 minut. Nie rzucamy blaszką jak przy biszkoptach na tłuszczu! 
Blat jest gotowy kiedy na jego powierzchni pojawią się takie małe brązowe kropeczki, które widać tu:


Upieczony wygląda tak:


Brzegi lekko odstają. Powierzchnia jest sucha. Po wbiciu wykałaczki zostaje ślad. Z piekarnika czuć zapach upieczonego ciasta, a nie ananasa. Ja zawsze przykładam nos do wentylatora i po tym wiem czy ciasto jest już gotowe. Nie bójcie się otwierać piekarnika pod koniec pieczenia. Ciasto nie opadnie. Jeśli nie ma jeszcze tych brązowych kropek można przedłużyć pieczenie.

Ciasto wyjmujemy z formy po odkrojeniu brzegów przed usunięciem obręczy. Inaczej mogą ulec uszkodzeniu. Biszkopty są wilgotne i takie pozostają. Można je trochę nasączyć, ale pod lukier plastyczny nie polecam za bardzo.

W szale twórczym nie zrobiłam zdjęć masy czekoladowej a przy lukrze zabrakło mi ręki. Na szczęście mąż widząc mój trud (podobno od ręcznego zagniatania ciasta rośnie biust!), zabrał mnie do sklepu i powiedział, że nie wyjdzie bez robota dla mnie. Zaraz więc lecę wypróbować moje nowe cudo na lukrze plastycznym i masie :-) Mas do tortu mam kilka i będę je tu dodawać. 

Jeśli macie lukier plastyczny i chcecie wypróbować ten biszkopt już teraz, pamiętajcie, że pod lukier potrzebna jest warstwa masy na margarynie. Oczywiście bezmlecznej! Ja zrobiłam ją z soku z ananasa połączonego z cukrem i margaryną. Przyda się też konfitura do posmarowania blatów żeby nie wciągały masy.

C.D.N.

Moja kochana siostrzyczka pstryknęła fotki imprezowe. Dzięki niej możecie zobaczyć jak się prezentował :-D













86 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ja ześliniłam się do Twojego brokuła zapiekanego z jajkiem :-P

      Usuń
  2. No tak, piąte urodziny to poważna sprawa ;) Cudny tort, uwielbiam takie łopatologiczne instrukcje. Kurczę, niedługo przebijesz kultową Matkę Smakoterapię! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Te proporcje są podane na jeden blat czy na trzy blaty?

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy zamiast mąki ziemniaczanej (niestety syn ma alergie tak jak m.in. i na wszelkie z glutenem) może być np. mąka kukurydziana lub skrobia kukurydziana czy mąka ryżowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Ostatnio próbowałam na jaglanej nawet i wyszło. Tylko jej nie polecam, bo było gorzkie, a ja jeszcze nie wiem jak zrobić żeby takie nie było :-)
      Proszę dać po łyżce skrobi kukurydzianej, mąki ryżowej i mąki kukurydzianej. To powinno dać odpowiedni efekt. Tylko mąki najpierw wymieszać razem z proszkiem, a następnie przesiać do ananasa.
      Polecam też użyć zielonego ananasa i nie robić na ostatnią chwilę.

      Usuń
    2. Oczywiście, jeśli syn może, może być miks mąki bezglutenowej biszkoptowej.

      Usuń
  5. Niestety żadne kupne póki co się nie nadawały czytając ich składy. Będę sama mieszać. Myślisz, że nmożna dzień wcześniej upiec? Bo te bezglutenowe wypieki zazwyczaj na drugi dzień mi zawsze wysychają bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten na ananasie nie wysycha. Ja piekę dzień wcześniej zwłaszcza, że te na lukrze plastycznym wymagają dużo pracy. Polecam przed wielkim dniem porobić testy małych blatów żeby potem nie było nerwówki, bo to wbrew pozorom, nie jest łatwy przepis.

      Usuń
  6. Witam serdecznie. Świetny tort, na prawdę bardzo mi się podoba. Masz zdecydowanie talent :) . Za miesiąc moja córa ma swoje pierwsze urodziny, niestety ma ostrą nietolerancję białka i żółtek jaj, ale produkty glutenowe może spożywać bez problemu. Znalazłam co prawda wiele przepisów na biszkopt bez jajek, jednak Twój wydaje mi się być najprostszy i najzdrowszy. Kocham taki genialny kuchenny minimalizm. Ale do rzeczy. Czy ten proszek bezglutenowy można zastąpić zwykłym proszkiem do pieczenia? Moje drugie pytanie dotyczy tego fragmentu - " Biszkopty są wilgotne i takie pozostają. Można je trochę nasączyć, ale pod lukier plastyczny nie polecam za bardzo." - jeśli nie będę kłaść warstwy lukrowej to czy powinnam blaty nasączać, czy jest to tak czy siak zbędne, czy może nie polecasz tego robić pod lukier bo będzie zbyt wilgotno?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście proszek można dać zwykły :-) Mąka też może być tortowa. Blaty na ziemniaczanej mące pozostają mokre. Na innej będą inne i wtedy mogą wymagać nasączenia. To nie jest prosty przepis. Dużo zależy od ananasa. Jedne są bardziej skrobiowe, drugie bardziej soczyste i nie da się tego wyczuć przy zakupie. Najlepiej jak po zmiksowaniu ananas postoi pół godziny i się utleni, a sok osiądzie na dnie. Wtedy większa szansa, że będzie dobrze odsączony.

      Usuń
  7. witam czy musi byc ananas?? moja corka go nienawidzxi!!!1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wyczuje go jeśli nie zobaczy z czego robione. Może być banan i może być dynia. Robiłam też z wody spod fasoli i gluta z siemienia lnianego. Nie mam jednak jeszcze opracowanych dokładnie przepisów tak, aby ktoś inny mógł je zrobić. Cały czas nad tym pracuję.

      Usuń
    2. Woda spod fasoli i glut z siemienia <3

      Usuń
  8. Witam, czy mogłaby Pani podać proporcje na biszkopt z bananem. Również 6 łyżek? Struktura biszkoptu po upieczeniu podobna jest do tej na bazie ananasa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, objętościowo tak samo czyli 6 łyżek. Banana najlepiej zmiksować żeby był puszysty. Mąki można zmieniać, można użyć mixu, a nawet mąki chlebowej. Lepiej jest kiedy banany nie są zbyt dojrzałe. Ciasto na bananie jest inne. Nie ciągnie wilgoci jak na ananasie i nie kruszy się jak na dyni. Część bananów można zastąpić startym jabłkiem, musi być tylko dobrze odciśnięte z soku. Jabłka spulchniają ciasto tak samo, jak sok z pomarańczy.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję :)
      Z przyjemnością śledzę Pani blog. Życzę wielu inspiracji kulinarnych.
      Danuta

      Usuń
    3. To ja dziękuję :-) Wasze zadowolenie jest najlepszą inspiracją! Wkrótce wstawię ten biszkopt na bananach krok po kroku.

      Usuń
  9. Witam serdecznie,
    Zainspirowała mnie Pani do upieczenia tortu na urodzinki mojego 2 -letniego maluszka (alergia na jajka). Czy mogłabym prosić o podanie składników na masę czekoladową. Jakie proporcje aby wyszła. Będę wdzięczna. Pozdrawiam. Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę wybaczyć, że tak późno odpisuję.

      Masa czekoladowa (na tort o 3 blatach)
      3 mleka kokosowe po 400ml
      2 kuwertury 52% kakao po 200g lub 4 dobre czekolady bezglutenowe po 100g (goplana jest 90g)
      2 op. budyniu bezglutenowego waniliowego

      Budyń ugotować na podanej ilości mleka, rozpuścić w nim czekoladę, po ostudzeniu ubić i schłodzić w lodówce.

      Masę czekoladową robię też na agarze zamiast budyniu. Wtedy w zimnym mleku rozpuszczam agar (2 kopiate łyżeczki na każde 400ml), zagotowuję aż do kipienia, a następnie rozpuszczam w nim czekoladę.

      Można też zrobić bez gotowej czekolady używając kakao, jest to jednak wyższa sztuka jazdy, smak zależy od jakości kakao, znależć dobre bezglutenowe nie jest takie proste...

      Oczywiście budyń też można zastąpić laską wanilii i skrobią ziemniaczaną :-)

      Jeszcze jedno, nie używać mleka kokosowego z Rossmanna, bo jest bardzo dobre, ale nie nadaje się na masę. Polecam Kier lub A-Tip.

      Usuń
    2. Serdecznie dziękuję :)
      Podziwiam Panią za pomysłowość.
      Życzę dalszych inspiracji :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  10. Witam serdecznie. Czy może podać Pani proporcje kremu na margarynie do obłożenia tortu. ? I jak dobrze zrozumiałam mam na biszkopt wyłożyć dżem a dopiero
    potem masę?
    Biszkopt właśnie się pieczę mam nadzieję że wyjdzie. Czy to możliwe że na jeden bla
    t zużyłam całego ananasa?
    Będę wdzięczna za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że musiała Pani czekać na odpowiedź.

      Krem na margarynie:
      2 budynie waniliowe bezglutenowe
      cukier jak podany na opakowaniu budyniu
      500ml mleka roślinnego (z ryżowym może nie wyjść, bo budyń rzednie)
      cukier waniliowy do wzmocnienia smaku
      250g margaryny bezmlecznej

      Budynie ugotować w podanym mleku według przepisu na opakowaniu. Margarynę o temp pokojowej ubić i podczas ubijania dodawać małymi porcjami ostudzony budyń. Przed przełożeniem tortu schłodzić w lodówce.

      Biszkoptu na ananasie nie trzeba przekładać dżemem. Robi się to aby masa nie wtapiała się w biszkopt, ale również żeby warstwy się trzymały i aby przełamać słodycz czymś wyrazistym.

      Cały ananas na 1 blat? Mnie się jeszcze nie zdarzyło, ale może to mały ananas był lub bardzo soczysty? No chyba, że średnica blatu taka duża :-) Mam nadzieję, że się udał!
      Również pozdrawiam :-)

      Usuń
    2. Witam ponownie. Niestety blaty wyrzuciłam do kosza. Na jeden blat zużyłam 1 ananasa. Na drugi też jednego. 12 łyżek- tak jak w przepisie.
      Po 1 nie urosły - były płaskie i cienkie, po 2 były gumowe , po 3 czułam gorzki smak po spróbowaniu . I jeden i drugi nie wyszedł. Tortownicy nie miałam dużej bo 23 . Szkoda ...

      Usuń
    3. Ananas musiał mieć za dużo soku. To jest właśnie ryzyko z owocami. Bardzo mi przykro, że straciła Pani czas i ananasy :-(
      Zrobię dziś ponownie bananowy, bo poprzednio nie zrobiłam zdjęć i przedstawię też kakaowy. Proszę o cierpliwość!

      Usuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam! To ja też poproszę ten przepis na bananie! Karmię 5,5 miesięcznego synka i po czterech miesiącach ciszy zaczął mi reagować na mleko, jajka, kakao, teraz chyba miód... nie chcę ryzykować z ananasem... a jutro moje urodziny i tort bym chętnie zjadła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na bananie robiłam dopiero raz na oko. Musiałabym zrobić jeszcze raz i pomierzyć wszystko. 5,5 miesiąca to zdecydowanie za wcześnie na kakao, a jajka trzeba wprowadzać baaaardzo malutkich ilościach zaczynając od samego żółtka. Miodu nie wolno podawać aż do końca 2 roku życia i nie chodzi tu o alergen. Miód może zawierać bardzo groźną chorobę, na którą nie ma lekarstwa dostępnego dla tak małych dzieci. To jest powód, dla którego kategorycznie nie podaje się miodu maluchom poniżej 2 lat. Jak znajdę chwilkę w przyszłym tygodniu to podam przepis na biszkopt na wodzie spod fasoli. Niestety ostatnio bardzo krótko u mnie z czasem. Polecam zrobić blat w/g przepisu na babeczki dyniowe, które niedawno dodawałam. trzeba tylko upuścić blaszkę przed włożeniem do piekarnika żeby się nie rozsypało po upieczeniu, bo to bardzo delikatne ciasto.

      Usuń
    2. Oj, no przecież nie daję tego wszystkiego jemu, tylko ja jem, a jego karmię piersią...
      Próbuję z bananem wg powyższego przepisu - pierwszy blat już siedzi w piekarniku :)

      Usuń
    3. Aaaaa :-D No to nie powinny aż tak wpływać na dziecko. Chyba że karmisz od razu po spożyciu. Wiem jak to ciężko. Ja już nie wiedziałam co jeść żeby tylko brzuszek go nie bolał :-/
      Coś czuję, że masz tam przepyszne żelki bananowe ;-) Na bananie nie może być na ziemniaczanej, bo to się nie uda.

      Usuń
    4. no cóż, zrobiłam na ziemniaczanej i wyszło - w każdym razie wygląda ładnie, a jeść będziemy jutro, jak jeszcze jakiś krem ukręcę ;) najwyżej trochę pożujemy :)

      Usuń
    5. Łał to super, że Ci wyszło :-D Do jutra powinno obeschnąć, bo banan obsycha :-) Polecam krem a'la śmietanowy, bo to słodkie będzie. Życzę udanej imprezy i Wszystkiego Najlepszego!

      Usuń
    6. Krem zrobiłam taki jak tu: http://www.alergiapokarmowa.pl/mazurek-bezglutenowy-z-kremem-jaglanym-bez-cukru-jajek-mleka-soi-kukurydzy/
      Wyszedł naprawdę smaczny torcik, nawet nie za bardzo gumowaty. Tylko mały znowu jest obsypany i nie wiem od czego... :/ Bardziej jednak stawiam na rybę lub przyprawę do niej...

      Dziś spróbuję powtórzyć tortowe czary-mary, tym razem z mąką pszenną (bo glutenu na razie nie muszę odstawiać). Zobaczymy jak wyjdzie. Dzięki za inspiracje! Pozdrawiam! :)

      Usuń
    7. Bardzo dobry pomysł z tym kremem jaglanym, pasuje idealnie :-) A jakie miałaś banany? Użyłaś takich z kropkami, dojrzałych? Pytam, bo to robi dużą różnicę w wypiekach.
      Taki mały alergik to kłopot, bo potem zacznie się chorowanie bez przerwy i astma. Polecam badanie krwi pod nazwą ImuPro. Jest bardzo drogie, ale jedyne udające się u małych dzieci. Optymalnym będzie ImuPro100. Dowiesz się z niego czy ma uczulenie na całe jajka, żółtko, białko, i od jakiego ptactwa. Takie szukanie w ciemno jest niepotrzebnym stresem, a to też odbija się na dziecku i nic nie da jeśli będzie to alergia odroczona. To jest bardzo ważne żeby znależć przyczynę jak najwcześniej.
      Pozdrawiam ciepło i życzę powodzenia w eliminowaniu alergenów :-)

      Usuń
    8. Dzięki za radę! Ale na badania chyba na razie się nie zdecydujemy. Jednak to dość duży koszt.
      Trzy starsze córy też miały alergię na mleko, ale im wychodziła już w pierwszym miesiącu życia, więc szybko wprowadziłam dietę. Przed ukończeniem roku już spokojnie wprowadzałam mleko i nie było objawów. Teraz bardzo się zdziwiłam, jak przez 4 miesiące u synka nie było żadnych objawów. Niedawno wyszły, więc przeszłam na dietę i liczę na to, że będzie jak u starszych.
      Ale mało tego: mój mąż od dawna cierpi na problemy żołądkowe - wzdęcia, biegunki, itp. Gastrolog szuka i nie może znaleźć. Ale metodą obserwacji dochodzimy do wniosku, że prawdopodobnie u niego też przyczyną jest mleko! Więc dołącza do mojej diety :)

      A wracając do tortu: na mące pszennej wyszły mi trzy cienkie bananowe zakalce, ale jakie pyszne! Do tego ugotowałam budyń na mleku ryżowym i zmiksowałam na krem z olejem kokosowym. Bajka! :)

      Usuń
    9. Dobry zakalec nie jest zły ;-)

      Usuń
  13. Witam,
    czy mnożna użyć ananasa z puszki ?

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy mogłaby Pani podać proporcje biszkoptu z dynią ?

    OdpowiedzUsuń
  15. u mnie - ma sa kra blaty z 4 ananasów i i tak tylko po 9-10 łyżeczek pulpy masa mimo całej nocy w lodówce stężała za mało efekt tort usiadł masa wypłyneła dziecko zapłakane ja w stresie . A dwa tyg temu wyszły blaty od razu tylko niskie 1 cm tez z 10 łyżek pulpy. chyba nie umiem gotować ;-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie z roślinnymi przepisami jest problem, bo zbyt dużo zależy od stopnia dojrzałości, soczystości, a nawet pory roku.Nie miałam kiedy wstawić alternatywne przepisy :-( Natomiast masa jak jest na agarze to trzeba dojść do wprawy. To jest trudna sztuka. Agar trzeba aktywować doprowadzając do wrzenia. Inaczej wszystko popłynie :-( Strasznie mi przykro. Na pocieszenie powiem, że ja również zawsze mam stres czy się uda :-(

      Usuń
  16. Może byc zamiast mąki ziemniaczanej tapioka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ryzykowałabym tak. Już lepiej 1:1 skrobia kukurydziana i mąka ryżowa lub skrobia kukurydziana i mąka jaglana. Tapioka przy kapryśnym ananasie mogłaby dać rezultat w postaci mamby ananasowej. Jeśli używacie jakichś miksów i macie sprawdzony to może być nawet miks chlebowy jeśli chcesz mieć 100% pewności, że się uda, ale nie tapioka. Jak masz czas i ochotę to warto spróbować, bo można wynaleźć coś ekstra, ale jak to pilne to patrz punkt wyżej ;-)

      Usuń
  17. A czy zamiast pulpy z ananasa/bananów może być pulpa z mango?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia. Nie robiłam jeszcze na mango :-)

      Usuń
  18. witam, czy ma już może Pani przetestowany przepis z bananami, dynią, jabłkami lub innymi owocami? Przeraża mnie troche ilość ananasa i to jak nieprzewidywalna może być jego wydajność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na blaty z dyni polecam przepis http://vegepaj.blogspot.com/2015/10/babeczki-na-dyni-lub-marchewce.html
      Na bananach robiłam, ale jeszcze nie dodałam, bo nie udało mi się jeszcze wypracować idealnej konsystencji. Mnie tu przeraża ilość cukru, a jednak suszony ananas ma o wiele lepsze właściwości niż pieczony banan. Z bananami też różnie to wychodzi w zależności od stopnia ich dojrzałości. Nie ma niestety złotego środka :-/

      Usuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  20. A i jeszcze jedno, czy budyń wyjdzie na mleku kozim?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, budyń wyjdzie na kozim jak najbardziej. Budynie mają problemy na mleku ryżowym, ale wtedy wystarczy dodać skrobii. Natomiast robiąc na mleku kokosowym można uzyskać kolor perłowy z połyskiem, czego nie uzyska się na innym mleku.

      Usuń
  21. A i jeszcze jedno, czy budyń wyjdzie na mleku kozim?

    OdpowiedzUsuń
  22. Fantastyczny przepis. Robię torty w stylu angielskim od kilku miesięcy, na razie dla znajomych. Zależy mi, aby były wegańskie, niestety wcześniej nie znalazłam żadnego odpowiedniego przepisu na blaty. Wszystkie zawierały bardzo dużo mąki (na jeden tort 2,5 szklanki...), mleko roślinne, olej, ocet. Sporo zachodu, choć ciasto w smaku wychodziło smaczne. Natomiast denerwowała mnie jego ciężkość! Tutaj właśnie wygrywały klasyczne biszkopty z jajkami. Mam dwa pytania: wspomniałaś na końcu posta o masach - czy już je dodałaś, czy po prostu nie idzie mi szukanie na blogu?:) Mam też pytanie co do blatu na bananach, przyznam, że byłaby to wygodniejsza opcja, bo planuję robić większe ilości tortów w niedalekiej przyszłości. Czy opublikujesz krok po kroku bananowy biszkopt? Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety im bardziej wegański i zdrowy tort, tym cięższy. Lekki biszkopt wyjdzie jeszcze z tego przepisu http://vegepaj.blogspot.com/2015/10/babeczki-na-dyni-lub-marchewce.html
      , ale ważne jest dobre wymieszanie ciasta przed pieczeniem. Mas nie dodałam jeszcze niestety. Do kwietnia znów uderzam w torty angielskie, jest więc nadzieja, że wezmę się porządnie do pracy jeśli obchody Dnia Autyzmu 2 kwietnia nie pochłoną mnie do reszty :-)
      Blaty na bananach nie są niestety pozbawione wad, gdyż znów rozbija się wszystko o stopień dojrzałości bananów. Żeby ciasto na bananach zawsze było idealne i pięknie wyrosło najlepiej dodać do niego masła orzechowego, ale to u alergików odpada. Mam taki przepis i chętnie podam, ale to nie jest lekkie ciasto.
      Świetny i leciutki jest biszkopt na wodzie spod fasoli. W połączeniu z robieniem wegańskich falafli, hummusu lub pasztetów, jest to najwydajniejszy i najtańszy sposób. Minusem jest tylko konieczność schłodzenia takiej wody na ciasto przez noc w lodówce. Postaram się wkrótce podać taki przepis.

      Usuń
  23. Witam czy zamiast ananasów i bananów mogą być jabłka? syn ma alergię na oba te owoce proszę o pilną odp. urodziny już w sobotę! Pozdrawiam Edyta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teoretycznie wyjdzie, ale jak będą starte na małych oczkach, a nie zmiksowane. Dużo zależy też od rodzaju jabłek i ich soczystości. Trudne, ale wykonalne :-)

      Usuń
  24. Witaj, czy zamiast zwykłego cukru mogę użyć cukru kokosowego? Czy skrobię ziemniaczaną można zamienić na kukurydzianą? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z cukrem kokosowym to nie wiem, bo nie stosowałam. Skrobię można zamienić, ale nie na samą samą skrobię, a pół na pół mąki i skrobii. Może dziś uda mi się wstawić kolejny przepis, tym razem całkiem bez cukru, na bananach.

      Usuń
  25. Szanowna Pani
    Na 3 duże blaty pottzebna jest pulpa z ilu ananasów? Jak bardzo ananas powinien być dojrzały?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im mniej dojrzały, tym lepiej. Ile ananasów potrzeba to trudno powiedzieć. Lepiej mieć dwa, ale jak się okażą soczyste to nawet 2 nie wystarczą.

      Usuń
  26. Witam. Mam pytanie czy zamiast proszku bezglutenowego można dodać sody?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest trudne pytanie. Możliwe, że soda weszłaby w reakcję z ananasem zanim poszłaby się upiec. Pominęłabym proszek całkowicie. To jest ciasto na skrobi, tężeje na skutek wysokiej temperatury. Jeśli piekarnik będzie dobrze rozgrzany to wystarczy. Normalny biszkopt na jajkach przecież też nie potrzebuje proszku :-)

      Usuń
    2. Dziękuję ślicznie za cenne informacje. Pozdrawiam

      Usuń
  27. mi nie wyszlo, tragedia, zrbilam z duEj porcji i wyszlo moze pol centymetrowe ciasto, gorzko slodkie i czy
    uc w nim make, w smaku okropne, co nie tak zrobilam? sledzilam kazdy krok ale juz od poczatku ten ananas z cukrem mi sie nie ubil na jasno z pianka jak tobie, ubil sie tylko odrobinke chociaz ubijalam na wysokich obrotach i dluzej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie tak z wszelkimi biszkoptami. Jak się nie ubije na cacy to już wiadomo, że nie wyjdzie. Ja ostatnio taki na zamówienie robiłam. Wyszedł omlet pierwsza klasa i to jeszcze jakiś sztywny. Z nowej partii na szczęście się udało. Ale ile kasy i czasu to moje. Ja ten biszkopt z ananasa bardziej jako ciekawostkę traktuję. Choć z wody spod fasoli też potrafi nie wyjść. Czasem trafi się jakaś inna partia cukru czy ksylitolu i też wszystko bierze w łeb. Przykro mi strasznie :-(

      Usuń
  28. sprubuje zrobic na urodziny syna w kwietniu,ale boje sie czy wyjdzie,,, a jaki krem do tego takiego jak pani to nie bede robic,on glutenu nie moze,jajek i mleka krowiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ten ( http://vegepaj.blogspot.com/2016/04/tort-na-6-bez-cukru-glutenu-weganski.html ) biszkopt. Będzie pewne, że się uda :-) Co do masy, postaram się opublikować do tego czasu parę smaków. Ja normalnie robię je na oko i stąd brak ich w przepisach, bo musiałabym wszystko wymierzyć.

      Usuń
  29. moze pani podac krem do tego biszkoptu z ananasa?bo syn bedzie mial urodziny i chce zobaczyc wczesniej czy mi wyjdzie,,nie mze jajek,melka krowiego i gluteny,, prosze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy jaki snak. Można zrobić krem na bazie mleka kokosowego, ale musi mieć 80% tł. Musi też postać w lodówce. Taki krem robi się ba dwa sposoby. Można usztywnić kleikiem kukurydzianym i powstanie bita śmietana trwała. A jak ktoś nie może kukurydzy lub skrobii to usztywniam agarem. Słodzę ksylitolem lub daktylami czy owocami. Zależy co kto może i jaka dieta. Można też zrobić krem z kaszy jaglanej. Bardziej niż o krem, obawiałabym się czy wyjdzie ten biszkopt :-)

      Usuń
  30. Witam, a ile ananasów potrzeba na przygotowanie 3 dużych krążków biszkoptu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2 ale może nawet 3. Zależy to od ilości skrobi w ananasie.

      Usuń
  31. Pierwsza próba wykonania cista nieudana. Ciągle za mokry ananas mimo 2 godzin odsączania na sitku. Ile Ty odsączasz ten ananas? A może na koniec wycisnąć go przez gazę?

    OdpowiedzUsuń
  32. Niestety druga próba też nieudana. Może ananas był zbyt soczysty ale na razie więcej prób nie wykonuję, bo zależy mi na czasie. Życzę innym powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  33. lukier plastyczny jak go zrobić a figurki są gotowe czy też z lukru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj jet przepis na lukier plastyczny http://vegepaj.blogspot.com/2015/04/weganski-lukier-plastyczny.html
      Figurki robiłam z tego lukru.

      Usuń
  34. Robiąc ten tort zbyt mocno wzięłam sobie do serca, żeby odcisnąć pulpę. Upiekłam dopiero na drugi dzień od zmielenia ananasów, bo wydawały mi się ciągle zbyt mokre. Ostatecznie jak dodałam mąki, to ciasto było wręcz gęstą masą i musiałam ją mocno szpatułką rozsmarować po blaszce. Mimo to wyszło bardzo fajnie, chociaż nie przewidziałam, że masa czekoladowa będzie taka lejąca się, więc zjedliśmy trochę rozlewający się ten tort. Ogromne było moje zdziwienie po schłodzeniu tortu, kiedy masa stężała i dopiero wtedy powinnam była pokroić tort i poczęstować gości, ale nic to. Polecam, w oparciu o moje doświadczenia, po pierwsze nie przesadzać z osuszaniem pulpy tak fanatycznie, a po drugie schłodzić masę przed i po nałożeniu.
    Niestety miałam pecha do ananasów i mam ogromną ilość soku teraz w lodówce, bo na dwa blaty 20 cm zużyłam aż 5 sztuk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie kapryśne bywają te ananasy. W dodatku już s sklepie często są spleśniałe :-(
      Na sok ananasowy jest rada - galaretka na agarze. Agarowi nie straszny sok z ananasa :-)

      Usuń
  35. Niestety gumowy mega slodki zakalec. Do kosza.Ananasa przecisnelam nawet przez gaze. Bylo mega suche. I nici z biszkoptu. Plaskie i zakalcowate. I słodkie bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  36. Szykuje urodziny więc testuje i muszę zrobić ten przepis z bananem akurat i użyłam 3 łyżki mąki ziemniaczanej i 3 ryżowej i wyszedł piękny ale w smaku jakby słono gorzki? To przez proszek do pieczenia? Poszedł do śmietnika potem zrobiłam to samo ale łyżeczka proszku i łyżeczka sody i pyszny ale totalny zakalec, 3 wersja to sam proszek ale łyżeczka pyszny ale zakalec Co poprawić czego z 2 lyze zek proszku był słono gorzki

    OdpowiedzUsuń
  37. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  38. Pani Basiu a robiła Pani ten tort na mące Kokosowej lub migdałowej. I z daktylami zamiast cukru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego konkretnego przepisu to nie, ale jest to przepis taki sam, jak na bezę. Opiera się na cukrze. W innym przepisie na tort na 6 jest ciasto robione na kokosowej, o ile dobrze pamiętam. Robiłam kiedyś W-Zetkę na migdałowej i daktylach. Wyszła bardzo dobra.

      Usuń
    2. No niestety wyszedł pyszny ale zakalec :( a zużyłam 4 ananasy. Widziałam że zastepujesz ananasa bananen. Jak powinno wyglądać ciasto? Blenduje banana blenderem I ubijam mikserem na pianę i później dorzucam mąkę i proszek do pieczenia?

      Usuń
  39. Niestety mi też nie wyszło... Zacznijmy od tego że nie miałam żadnego białego puchu przez miksowanie ananasa z cukrem... A z piekarnika zapach ananasa a nie ciasta

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie wiem czy uda mi się odświeżyć wątek. Dobrze rozumiem że masa do otynkowania tortu pod masę cukrową to krem budyniowy na margarynie tak ? Dobrze się obklada nią tort ? Można zostawić ją samą czy trzeba przykryć masa cukrowa? Z góry dziękuję za odpowiedź 😔

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo dobrze się nią obkłada i można ją zostawić samą. To jest powszechny krem stosowany do tego celu.

    OdpowiedzUsuń