naglowek

naglowek

poniedziałek, 5 stycznia 2015

Bezglutenowy ulepszony biały chleb




Nie, nie leniuchowałam :-) Co rusz coś piekłam i gotowałam, tylko nic do zdjęć nie zostawało. Ulepszyłam przepis na chleb biały i okazał się hitem. Nie kruszy się ani nie wysycha. Pięknie się formuje. Tym razem przepis na chleb wyrabiany ręcznie. Z myślą o tych, co maszyn nie mają, dzielnie wyrabiałam drożdżowe ręcznie i całkiem mi się to spodobało. Nie trzeba czekać 4 godzin na chleb z maszyny, bo ręcznie robi się w 2, a wyrabia się banalnie szybko.


Składniki na keksówkę dł. 35cm

500g mąki Schar mix B
5ml soli
40g cukru
7ml drożdży instant
3 kopiate łyżki śmietanki kokosowej (gęsta część mleka z puszki)
450-500ml wody (nie mierzyłam)
3 łyżki oleju 


W misce o pojemności 4l lądują:

5ml (kopiata łyżeczka) soli ( ja mam różową himalajską)
500g przesianej mąki Schar mix B
40g cukru brązowego (2 kopiate łyżki stołowe)
7ml suchych drożdży (3 łyżeczki)

W pojemniku z miarką lądują:

3 kopiate łyżki śmietanki kokosowej (gęsta część mleka oddzielona po schłodzeniu, a nie kupione jako cream)

Pojemnik dopełniamy ciepłą wodą do poziomu 600ml i mieszamy. Płyn po wymieszaniu ma być lekko ciepły żeby dobrze rosło, ale nie dochodzący do 40st.C. Wlewamy miksturę do miski z suchymi składnikami. Dodajemy 3 łyżki oleju i mieszamy drewnianą łyżką aż składniki dobrze się połączą. Ciasto można napowietrzyć, ale należy pamiętać żeby później je zbić przed przełożeniem do formy, bo inaczej się zapadnie lub powstaną dziury w środku bochenka.

Miskę razem z łyżką nakrywamy czystą bawełnianą lub lnianą ściereczką i wstawiamy do piekarnika na dolną grzałkę, 30st.C i nastawiamy na 30 minut. 

Przygotowujemy formę wysmarowaną margaryną (ew. olejem) i wysypaną tą samą mąką. Jeśli nie macie już mixu nada się kukurydziana, orzechowa bądź otręby. Można też z powodzeniem użyć bułki tartej.

Po 30 minutach przedłużamy czas na kolejne pół godziny i wyjmujemy miskę. Ciasto zbijamy nasmarowaną olejem pięścią i ponownie wyrabiamy łyżką. Przekładamy do formy i zmoczonymi w ciepłej wodzie dłońmi, wygładzamy powierzchnię. Znów przykrywamy i wstawiamy do piekarnika do wyrośnięcia na następne 30 minut.



Po tym czasie odkrywamy chleb, zamykamy piekarnik i nastawiamy na obie grzałki (góra, dół) bez termoobiegu, 200st.C, 45minut.

Chlebek można ponacinać aby ładniej się prezentował. Nie jest to jednak takie proste, co widać po zdjęciu - spóźniłam się z nacięciem :-P

Nacinając podczas pieczenia, tniemy ostrym nożem ok.8-10min od wstawienia do pieczenia. Nie wyjmując z piekarnika. Ciasto musi być wyrośnięte, ale nie suche.

Tnąc przed wstawieniem, ciasto należy zwilżyć po nacięciu miksturą płynnego karobu z wodą. Oczywiście nie może być zimna.

Do dzieła! 








4 komentarze:

  1. Wygląda bardzo smakowicie i fajnie, że nie ma glutenu :) Osobiście wolę ciężkie, razowe chleby (choć rzadko jem chleb), ale czasami nachodzi mnie na taki zwykły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu to może spodobają Ci się moje bułeczki, które właśnie dodałam. Tutaj wszystko jest bezglutenowe :-)

      Usuń
  2. Dzień Dobry :) W opisie wykonania: do miski wsypujemy ile soli ( i jakiej z nich)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wkradł się tam błąd i faktycznie wyszło masło maślane. Już poprawiłam! Chodzi o 1 łyżeczkę soli (tj. 5ml). Możesz użyć jaką masz. Ja używam himalajskiej różowej, bo zdrowsza :-)

      Usuń